Czarodziejnice
W ramach mikroprojektu„Jak dobrze mieć sąsiada - Přijďte pobejt” realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Nowej Rudzie i Szkołę im. Masaryka w Broumovie z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Glacensis UE odbyło się kolejne spotkanie po stronie czeskiej. Tym razem w spotkaniu wzięli udział nauczyciele z obu zaprzyjaźnionych szkół. Wizyta była związana z poznaniem zwyczajów u naszych sąsiadów. Wspólnie z nimi obchodziliśmy 29.04.10. Dzień Czarownic- Czarodziejnice.
O ile my mamy swoją Marzannę, którą palimy i wrzucamy do wody z okazji Pierwszego Dnia Wiosny, mamy Noc Świętojańską i wianki, to Czesi mają ową swoją „czarodziejską noc” z 30 kwietnia na 1 maja- często nazywaną Nocą Czarownic. Zgodnie z wierzeniami czarownice zlatywały się o północy na sabat. Tej nocy, aby uchronić się przed złymi czarami, warto było mieć przy sobie kwiat paproci lub poświęconą kredę. Na wzgórzach rozpalano ogniska, które miały odstraszać grasujące wiedźmy. Dzisiaj jest to czas zabaw dla dzieci czeskich, tak jak dla naszych topienie Marzanny. Dlatego też zaproszenie na warsztaty służyło temu, aby pokazać nam, jak świętują
i bawią się dzieci czeskie 30 kwietnia każdego roku.
Całe spotkanie odbyło się w urokliwym miejscu pod Koroną w Bożanowie niedaleko Bromova. Na początku obejrzeliśmy prezentację multimedialną dotyczącą początków tradycji „ Czarodziejnic” w Czechach i sposobu ich świętowania. Następnie, po wspólnym poczęstunku, przystąpiliśmy do wyrabiania czarodziejskich pucharów. Wzięliśmy udział w plastycznych warsztatach zatytułowanych „Czarodziejskie Inspiracje”. Podzieleni na grupy, mieliśmy za zadanie wykonać m.in. czarownicę, pająka, nietoperza, gawrona bądź węża. Każdy
z wielką radością i zaangażowaniem wykonywał swoje zadanie, po czym nastąpiła prezentacja efektów pracy polsko- czeskich zespołów. Spotkanie zakończono rozpaleniem ogniska, w którym zniszczono wykonane wcześniej Czarownice, oraz zabawą zatytułowaną „Sieć przyjaźni”. Ponieważ wspólne działania mają w szczególności służyć zawieraniu nowych przyjaźni między dziećmi, nauczycielami, rodzicami i ulepszaniu procesu edukacyjnego dzieci w wieku szkolnym, mamy nadzieję, że „Czarodziejnice” to kolejny krok realizujący nadrzędny cel projektu, jakim jest integrowanie społeczności pogranicza.