Dzieci buszują w bibliotece

Autor: 
inf. BPGK
5wyroznienie.jpg

Konkurs zorganizowany przez Fundację J.A. Komeńskiego „Dzieci buszują
w bibliotece” cieszył się bardzo dużą popularnością. Zgłoszenia konkursowe wpłynęły od 79 bibliotek. Wśród zgłoszonych była Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko, która zaatakowała pięcioma pomysłami. Biblioteka centralna w Ołdrzychowicach Kłodzkich zgłosiła projekt „Grupy zabawowej”, Filia w Wojciechowicach opisała zajęcia z cyklu „Moja babcia, mój dziadek ma talent”, Filia nr 2 w Krosnowicach zaproponowała warsztaty edukacyjne dla przedszkolaków „Świat bez tajemnic”, Filia w Jaszkowej Górnej opowiedziała zajęcia edukacyjne pod nazwą „Drugie życie książki”, Filia w Starym Wielisławiu nominowała cykliczne spotkania „Twórcza biblioteka”.
Celem konkursu było opowiedzenie działań, skierowanych do najmłodszych dzieci, rodziców i ich opiekunów.
Zwyciężyły biblioteki:
Kategoria: NAGRODY GŁÓWNE
Popołudnie z bajeczką - Miejska Biblioteka Publiczna w Sławkowie; Niedziela z… - Biblioteka Publiczna Gminy Hańsk; Zabawy ślimaka - Oddział dla Dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Czechowicach-Dziedzicach.
W kategoria: WYRÓŻNIENIA - wśród nagrodzonych biblitek znalazła się:
Grupy Zabawowe - Biblioteka Publiczna  Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach Kłodzkich.  
Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko niebawem w nagrodę otrzyma zestaw zawierający m.in. książki, gry, zabawki, audiobooki o wartości 750,00 zł.
Prezentujemy opis naszego zwycięskiego projektu:
W Bibliotece Publicznej Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach Kłodzkich prowadzone były zajęcia w ramach „GRUPY ZABAWOWEJ” dla dzieci do lat 3 i ich rodziców. Ogółem przeprowadzono 14 spotkań. W każdym spotkaniu uczestniczyło 7 dzieci w wieku od 1,5 do 3 lat wraz z rodzicami. Liczba dziewczynek wynosiła 3, a chłopców 4. Celem zajęć w ramach działalności „GRUPY ZABAWOWEJ” w naszej Bibliotece było zorganizowanie spotkań dających możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu dla dzieci najmłodszych, przebywających w domu. Dawały one tym dzieciom szansę kontaktu z rówieśnikami i edukacji poprzez zabawę. Szczególnie ważne dla tych dzieci jest nabywanie umiejętności zachowania się i funkcjonowania w grupie. Z kolei rodzice mogą porozmawiać i wymienić doświadczenia z innymi rodzicami, poznać nowe pomysły na zabawę z dzieckiem oraz obserwację dziecka na tle grupy. Poniższy opis dotyczy jednego z wielu spotkań, które cieszyły się dużym powodzeniem wśród uczestników. Wybrane zostało przez nas do udziału w konkursie, ponieważ wywołało najwięcej emocji i zaangażowania wśród małych bohaterów.
Zajęcia prowadzone były według stałego scenariusza, który zakładał: rytuał na wejście, czyli uderzenie w gong z chochelki i pokrywki - zabawa dowolna, - powitanie w kręgu polegające na uderzaniu w bębenek, przedstawieniu się i podaniu instrumentu dalej, - zabawa inspirowana przez animatorów, -poczęstunek, - zabawa ruchowa lub dowolna, - wspólne sprzątanie, - pożegnanie.
Zabawa inspirowana przez animatorki to główna część każdych zajęć. Tym razem polegała na zabawie produktami spożywczymi. Animatorki przygotowały kącik z naczyniami: durszlaki, miski, sitka, rondelki, drewniane łyżki, deski do krojenia, lejki oraz półki z produktami: kasza, ryż groch, fasola, mąka, kukurydza, makarony, kasza manna, mąka ziemniaczana, cukier. Wszystkie produkty znajdowały się w różnych pojemnikach: plastikowych butelkach, puszkach, pojemnikach , torebkach foliowych i papierowych. Przygotowano także stoliki do pracy. Reakcja dzieci była niesamowita. Najpierw chwila ciszy, głęboki wdech, zdziwienie?, a zachęcone przez animatorki kochane maluchy po prostu wpadły w wir pracy. Z wielkim skupieniem wybierały produkty i naczynia oraz przybory. Wtedy zaczęło się mieszanie, ważenie, sypanie, przesypywanie i wysypywanie, lepienie ciasta, podlewanie wodą i znów próba przełożenia produktów do naczyń i pojemników. Podziw wzbudzało wielkie zaangażowanie, przejęcie i energia z jaką dzieci wykonywały wszystkie czynności. Były też próby poznania smaku, co musiało być trochę kontrolowane przez rodziców, a dyskusje między małymi kucharzami były też ciekawe i absorbujące. Wymyślne nazwy potraw mogły przyprawić o zawrót głowy, a uwagę zwracało wielkie zainteresowanie, skupienie i zadowolenie dzieci. Uśmiechy nie znikały z twarzyczek, a „ochom” i „achom” nie było końca. Dzieci z zafascynowaniem rozpoznawały kształty produktów poprzez mieszanie, dotyk, rozcieranie (małe rączki pełne były ziaren, makaronu, mąki, kaszy). Zabawa była bardzo trafiona i trudno było zakończyć zajęcia.
Takie spotkanie jest motorem, siłą napędzającą i wywołuje w nas - animatorach pozytywną energię i ochotę do dalszej pracy. Animatorki zajęć Małgorzata Ostrowska i Alina Sydorko mówią:
Widzimy sens swojej pracy. Dzieci zyskują bardzo dużo. Poznają swoich rówieśników, uczą się z nimi bawić, współpracować, rozwiązywać problemy. Pomysł zabawy produktami spożywczymi był bardzo trafiony. Dzieci uwielbiają zabawę „prawdziwymi” rzeczami dorosłych. Piękną błyszczącą elektroniczną zabawkę chętnie zamieniają na drewnianą łyżkę czy papierową torebkę z ryżem. Taka zabawa pozwala im na nowe doznania manualne, pobudza wyobraźnię, rozwój zmysłu dotyku. Uczy też skupienia i koncentracji. Poznają też i rozróżniają kształty, ciężar i strukturę poszczególnych materiałów. Dzieci poznają nowe słowa, nazwy. Rodzice natomiast są zachwyceni swoimi pociechami, poznają nowy pomysł na zabawę w domu.
Wyzwania, którym muszą sprostać animatorzy:
Wzbudzenie zainteresowania dzieci poprzez trafny dobór zabawy, dzięki któremu możliwe jest zorganizowanie i przeprowadzenie zabawy grupowej, ponieważ maluchy są wielkimi indywidualistami. Zdobycie uznania i zaufania rodziców, którzy są najlepszymi ekspertami w wychowaniu swoich dzieci. Zintegrowanie uczestników zajęć zarówno maluchów jaki i rodziców.
„Złote rady”:
Wyznaczmy wyraźne granice ingerencji rodziców w zachowanie swoich dzieci i nie przekraczajmy ich, bo czasem rodzice panikują i ograniczają swoje dzieci. Pamiętajmy o rodzicach, dajmy im do zrozumienia, że są tu ważni. Prośmy ich o pomoc w planowaniu zajęć, pytajmy ich o zdanie. Zachwycajmy się wszystkimi dziećmi, zauważajmy ich mocne strony i chwalmy głośno.

Wydania: