Ewa Beyer-Formela - Królewnie Mariannie Orańskiej w 200-lecie urodzin

Autor: 
Anna Franczukowska

Mającym miejsce w 2010 r. obchodom 50-lecia pracy twórczej Ewy Beyer-Formeli towarzyszą wystawy jej twórczości w Galerii Muzealnej im. Michała Klahra w Lądku-Zdroju, Wapienniku „Łaskawy Kamień” w Starej Morawie, Nadleśnictwie Lądek-Zdrój, Zakładzie Przyrodoleczniczym „Wojciech” i Skansenie „Gotwaldówka” w Kątach Bystrzyckich. Rok 2010 to na Dolnym Śląsku „Rok Marianny Orańskiej”, w związku z czym wystawę w Galerii Muzealnej artystka poświęciła obecnej w jej twórczości królewnie. Są tu pastele oddające krajobrazy Ziemi Kłodzkiej oraz rzeźby w marmurze, m.in. „Westchnienie dla Marianny”. Ewa Beyer-Formela urodziła się w Kartuzach. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby, w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Czynnie uczestniczyła w odbudowie Gdańska ze zniszczeń wojennych, wykonując prace rzeźbiarskie w kamieniu. Zajmuje się rzeźbą plenerową i kameralną w marmurze, granicie, drewnie, metalu, ceramice oraz rysunkiem. Integralną częścią jej życia twórczego są plenery rzeźbiarskie pozwalające na bliski kontakt z naturą. Brała udział w plenerach ogólnopolskich i międzynarodowych, a od 1974 r. jest inicjatorką i organizatorką plenerów rzeźby w granicie we Wdzydzach Kiszewskich. Prace artystki prezentowane były na wystawach krajowych i zagranicznych. Ewa Beyer-Formela od wielu lat
w swojej twórczości uwiecznia piękno Ziemi Kłodzkiej zaklęte w przyrodzie i architekturze małych miast i wsi – barokowych kościołach, starych domostwach, przydrożnych kapliczkach. Znany jest jej wkład w zainicjowaną przez ks. Stefana Witczaka („Kruszynkę”) odbudowę kaplic i kapliczek w dolinie Białej Lądeckiej, do których wykonała liczne prace (m.in. kościółek w Karpowie).

Wydania: