Przyjazne Starostwo czyli mały przewodnik dla mieszkańca powiatu kłodzkiego

Autor: 
M. Zilbert

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Czujesz się oszukany przez nieuczciwego handlowca lub rzemieślnika? Sklep nie uwzględnia oczywistej reklamacji? Biuro turystyczne nie wywiązało się ze swoich zobowiązań? Nie musisz sam borykać się ze swoim problemem. W starostwie powiatowym jest rzecznik konsumentów, który w takich sytuacjach służy poradą i pomocą.
Podstawowym zadaniem rzecznika konsumentów jest poradnictwo prawne, które polega na udzielaniu wszechstronnej informacji nt. przysługujących konsumentom praw i obowiązków, pomocy w redagowaniu pism reklamacyjnych, ukierunkowaniu konsumenta w dochodzeniu roszczeń, udostępnianiu literatury fachowej, aktów prawnych i orzecznictwa sądowego.
Skuteczność działania rzecznika w wielu przypadkach zależy od prawidłowo podjętych czynności przez samych konsumentów na początku postępowania reklamacyjnego. Warto zatem korzystać z porad rzecznika na wczesnym etapie procedury reklamacyjnej, tak aby uniknąć błędów, które zniweczą możliwość podjęcia skutecznych działań przez rzecznika.
Gdy już wszystkie indywidualne drogi reklamacyjne się wyczerpały, czyli gdy nasze bezpośrednie próby rozwiązania sprawy z przedsiębiorcą nie powiodły się, rzecznik konsumentów może wystąpić w naszej obronie z urzędu.
Żeby taką procedurę rozpocząć należy wypełnić wniosek, który musi zawierać:
- dane osobowe wnioskodawcy,
- w miarę szczegółowy opis sprawy,
- kopie dokumentów (np. dowód zakupu, umowę, itp.),
- kopie pism potwierdzających, że indywidualna reklamacja została odrzucona.
Po wpłynięciu takiego wniosku rzecznik dokonuje analizy prawnej przedstawionej sprawy i na tej podstawie podejmuje decyzję o jej przejęciu do prowadzenia lub udziela konsumentowi porady prawnej, co do dalszej możliwości dochodzenia przez konsumenta jego roszczenia. Kiedy rzecznik przyjmie sprawę, wystosowuje do przedsiębiorcy wystąpienie, które zawiera prawne uzasadnienie żądania zawartego w piśmie. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na wystąpienie. Od wyjaśnień i informacji zawartych w odpowiedzi uzależnione są dalsze działania rzecznika w ramach jego ustawowych uprawnień.
W przypadku, gdy na drodze polubownej nie zostanie osiągnięte porozumienie, dochodzenie roszczeń możliwe jest na drodze postępowania sądowego przed polubownymi sądami konsumenckimi bądź sądami powszechnymi.
Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w starostwie kłodzkim jest Agnieszka Lebda. Przyjmuje interesantów codziennie w godz. 8.15-12.15 w siedzibie starostwa przy ul. Kościuszki 7 (II piętro w budynku oddziału WBK BZ, tel. 74 865 75 88, e-mail: konsumenci@powiat. klodzko.pl).

Wydania: