Kondycja - zdrowie - figura: Jak ćwiczyć z głową
Po pierwsze:
WYBRAĆ ODPOWIEDNIĄ DLA SIEBIE FORMĘ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ.
Przy wyborze formy rekreacji ruchowej nie warto ślepo kierować się modą, tudzież presją ze strony bliskich, znajomych etc. Nie trafiony wybór nie spełni oczekiwań, zniechęci, a w najgorszym razie – zaszkodzi. Warto rozpoznać własne preferencje spośród szerokiego wachlarza możliwości: sporty halowe lub na świeżym powietrzu, indywidualne ćwiczenia na siłowni, grupowy fitness czy może basen. Jednym z ważniejszych parametrów, jakim należałoby kierować się przy podejmowaniu decyzji powinien być cel, do którego podążamy.
Przykładowo:
- rozbudowanie muskulatury ciała – siłownia, oraz wszelkie formy aerobiku i fitnessu z dodatkowym obciążeniem w postaci hantli, gum;
- poprawa kondycji, wydolności, dotlenienie organizmu – sporty na świeżym powietrzu;
- wysmuklenie sylwetki – fitness uwzględniający ćwiczenia modelujące sylwetkę;
- spalenie tkanki tłuszczowej – praktycznie każda forma aktywności ruchowej.
Po drugie: NIE RYZYKOWAĆ
Jeśli decydujemy się ćwiczyć pod okiem instruktora (zarówno indywidualnie, jak i w grupie) warto sprawdzić zakres kwalifikacji (lub – co się zdarza – ich brak). Prośba o przedstawienie dokumentu uprawniającego do wykonywania zawodu nikogo nie powinna obrazić. Warto pamiętać, iż jest to podstawowe prawo klienta. Dokument poświadczający uprawnienia do wykonywania zawodu mówi o zdobyciu kwalifikacji na podstawie stosownych przepisów prawnych. W przypadku fitnessu będzie to z reguły legitymacja instruktora poświadczona przez rektora uczelni.
W przypadku tańca świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego
w konkretnej dziedzinie (przykładowo: taniec towarzyski, ludowy, współczesny czy jazzowy). Nie uprawniają do wykonywania zawodu zaświadczenia, certyfikaty tudzież dyplomy świadczące o udziale w warsztatach, szkoleniach czy kursach bez przymiotnika kwalifikacyjny. Takie krótkie z reguły formy (jeden – dwa dni szkoleń) nie dają kwalifikacji zawodowych, mogą stanowić jedynie rodzaj doskonalenia. W przypadku zajęć dla dzieci i młodzieży wymagane są również uprawnienia pedagogiczne.
Jednym z podstawowych elementów wykształcenia instruktora rekreacyjnych form ruchowych (fitness, aerobik, a także taniec) jest znajomość podstaw anatomii, fizjologii i biomechaniki. Pozwala to na bezpieczną i skuteczną pracę z instrumentem tak delikatnym, jakim jest ludzkie ciało.
Po trzecie: AKTYWNOŚĆ - WYPOCZYNEK - REGENERACJA
Uczucie zmęczenia, którego doświadczamy w trakcie ćwiczeń jest zjawiskiem naturalnym, a gdy się pojawia - pełni swoistą funkcję ochronną. Nie tylko sygnalizuje ewentualne przeciążenie pracą organizmu i niejako zmusza do „przystopowania”, ale także uruchamia procesy regeneracyjne będące podstawą wzrostu wydolności fizycznej. Ważne jest jednak, aby kolejny wysiłek fizyczny podejmować po zakończeniu procesów odbudowy zużytego materiału energetycznego i przywróceniu spoczynkowej równowagi organizmu. Jeśli bowiem dopuszczamy do chronicznego przeciążenia organizmu narażamy się na brak efektów treningowych. Warto o tym pamiętać układając indywidualny plan zajęć rekreacyjno- sportowych. Aktywność fizyczna o dużej intensywności (np. zajęcia fitness, siłownia) powinny być uzupełniane regeneracją (różne formy odnowy biologicznej - np. masaż, ciepła kąpiel) oraz aktywnym odpoczynkiem. Warto przy tym pamiętać, że odpoczynek aktywny (ale o niskiej intensywności, np. spacer) daje nieporównywalnie lepsze wyniki w procesie regeneracji niż odpoczynek bierny. A więc bądźmy aktywni - ale z głową!
Więcej na www.fitness-dance.pl
A za miesiąc – płaski brzuch – jak i po co do niego dążyć...
Magdalena Litwin – instruktor FITNESS DANCE