Powiatowy Konkurs J. Angielskiego

Autor: 
Tomasz Łukaszczyk
Finaliści IV Powiatowego Konkursu dlaszkół podstawowych.jpg
Finaliści.jpg

Po raz dziesiąty dla gimnazjów powiatu kłodzkiego i po raz czwarty dla szkół podstawowych powiatu kłodzkiego.
Idea konkursów języka angielskiego organizowanych w Gimnazjum nr 2
w Kłodzku, a obecnie kontynuowanych w Miejskim Zespole Szkół, rozwija się aż miło. Odbyło się już 10 corocznych konkursów powiatowych dla szkół gimnazjalnych i po raz czwarty – konkurs powiatowy dla szkół podstawowych. Istnieje naprawdę spore zapotrzebowanie na tego typu konkursy. Rywalizacja o prawo reprezentowania swoich szkół jest bardzo silna już na etapie szkolnym. Z pewnością nie są to konkursy dla przeciętnych uczniów, zresztą jak większość konkursów. Jednym z głównych zamysłów tego projektu był fakt, że większość dotychczasowych konkursów sprawdzała wiedzę i umiejętności z zakresu gramatyki, czytania ze zrozumieniem oraz pisania w j. angielskim. Brakowało natomiast konkursu, który zajmowałby się sferą najbardziej praktyczną, czyli mówieniem i słuchaniem (speaking and listening skills). Ponadto niemal w każdej szkole istnieje grupa uczniów bardzo zdolnych. W swoich szkołach powoli „siadają na laurach”, stając się ofiarami swoich zdolności. Wyjątkowo trudno motywuje się takich uczniów. Jednakże zderzenie z osobami o podobnych uzdolnieniach wpływa niezwykle mobilizująco na nich, czego dowodem dziesiąta, jubileuszowa edycja konkursu dla gimnazjów. Zdrowa rywalizacja okazuje się najlepszym środkiem motywującym do mozolnej pracy.
Pierwsze wydarzenie to dziesiąta (X) z kolei edycja powiatowego konkursu języka angielskiego dla uczniów gimnazjów, który się odbył 17.04.2012 r., czyli ponad miesiąc wcześniej niż przed rokiem Impreza miała dwóch honorowych patronów: wydawnictwo Longman Pearson oraz Instytut Filologii Angielskiej przy Uniwersytecie Wrocławskim. Przybyłych uczniów oraz nauczycieli powitała i otworzyła konkurs: pani Iwona Sarkowska, dyrektor MZS w Kłodzku. Wzięło w nim udział 20 uczniów z 11 gimnazjów, którzy byli oceniani przez 9 jurorów. Najlepsi zajęli następujące nagrodzone miejsca:
1. Eryk Ryncarz Gimnazjum nr 1 w Kłodzku.
2. Julia Maczkowska Gimnazjum w Stroniu Śląskim.
3. Kuba Łukaszczyk Gimnazjum nr 1 w Kłodzku.
4. Dagmara Buksak Publiczne Gimnazjum w Lewinie Kłodzkim
5. Paweł Stępniak Gimnazjum nr 2 w Nowej Rudzie
Drugie wydarzenie to czwarta (IV) edycja powiatowego konkursu dla uczniów szkół podstawowych, w którym w tym roku wzięło udział 9 podstawówek. Do finału powiatowego, który odbył się 18.04.2012 r., zakwalifikowało się 23 uczniów. Finalistami zaś konkursu zostali:
1. Tomasz Elert SP z Oddziałami Integracyjnymi w Dusznikach Zdroju
2. Julia Zielnik. SP nr 2 w Polanicy Zdroju
3. Bartosz Bachmatiuk Zespół Szkół Społecznych w Kłodzku
4. Aleksandra Dziurkowska SP nr 2 w Polanicy Zdroju
5. Maja Zilbert Zespół Szkół Społecznych w Kłodzku
Konkurs miał podobny charakter jak ten dla gimnazjalistów. Pierwsze zadanie to test na rozumienie ze słuchu. Drugie zadanie w przypadku szkół podstawowych to losowo wybrana ustna trzyminutowa prezentacja jednego z poniższych tematów: opowiedz o tym, jak spędziłeś zeszłe urodziny lub jaki jest Twój ulubiony film bądź książka. Natomiast dla gimnazjów była to ustna prezentacja jednej z trzech (ponownie losowo wybranej) audycji internetowych ze strony: www. spotlightradio.net. Pierwszy temat dotyczył sposobów radzenia sobie z problemami komunikacyjnymi w dużych miastach na świecie; drugi – stosowania sterydów w sporcie i wreszcie trzeci był o slow food, czyli o społecznym ruchu będącym przeciwwagą dla filozofii fast foodu. Zatem zadanie polegało na opowiedzeniu o czym była mowa w audycji i wyrażeniu własnej opinii na dany temat. Potem było opisywanie obrazków i odpowiadanie na dwa pytania dotyczące obrazka - jak na zeszłorocznej maturze podstawowej. Nowością były zadania z kreatywnego pisania przygotowane przez pracowników Instytutu Filologii Angielskiej we Wrocławiu.
Uczestnicy byli oceniani przez jury złożone z przybyłych nauczycieli j. angielskiego - opiekunów poszczególnych uczniów, wolontariuszkę z Finlandii oraz gościa specjalnego - panią dr Justynę Deszcz-Tryhubczak (wykładowcę z Instytutu Filologii Angielskiej przy Uniwersytecie Wrocławskim). Angliści z Miejskiego Zespołu Szkół - Tomasz Łukaszczyk we współpracy z Dagmarą Górecką - przeprowadzili konkurs, który odbył się w nowoczesnym laboratorium językowym.
Podobnie jak w zeszłym roku wszystkie konkursy zostały sfilmowane przez uczniów fakultetu humanistycznego. Materiał filmowy z konkursu będzie oczywiście doskonałą pamiątką, ale przede wszystkim posłuży w celach edukacyjnych i dalszej promocji tego konkursu i mam taką nadzieję, że w przyszłym roku honorowy patronat nad konkursem obejmie również dolnośląskie kuratorium oświaty.
Chciałbym jeszcze podzielić się pewną refleksją. Zauważalny jest pewien szczególny trend. Pojawia się mianowicie co raz więcej uczniów, którzy mają za sobą wieloletni pobyt w anglojęzycznym kraju (bądź nawet tam się urodzili) bądź mają bliskie pokrewieństwo z anglojęzyczną osobą, co powoduje, że mówią po angielsku w sposób natywny, a więc jak rodzimy użytkownik języka angielskiego albo w sposób bardzo zbliżony (stąd akcent nie do wyuczenia w szkole). Rodzi to na pewno frustrację wśród tej części uczniów, którzy uczą się tyle, ile mogą, ale i tak nie są w stanie ich doścignąć z naturalnych względów. Niemniej, samo uczestnictwo w konkursie jest już dużym wyróżnieniem.
Na koniec myślę, że do wyobraźni Państwa przemówi to, że niektórzy uczestnicy konkursu dla gimnazjów prezentowali poziom, który pozwoliłby im pomyślnie zdać maturę z j. angielskiego na poziomie rozszerzonym. Żywię nadzieję, że wspomniane konkursy nadal będą się rozwijać i znajdować życzliwych sponsorów. I tym optymistycznym akcentem …

Wydania: