Rozwój to ciągłe działanie...

Autor: 
B. Bogusławska, R. Pleśniak
dyr Ryszard Ryll 1.jpg

Rozmowa z mgr Ryszardem Ryllem, który od 3 września br.,
pełni obowiązki dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 im. kpt. S. Betleja w Kłodzku

- Jakie refleksje towarzyszą panu po pierwszych tygodniach sprawowania funkcji dyrektora w tak dużej szkole?
- Bardzo pozytywne. Uzyskałem bardzo duży kredyt zaufania od grona pedagogicznego, zostałem zaakceptowany przez pozostałych pracowników szkoły, rodziców i uczniów – jednym słowem czuję się tak, jakbym pracował w tej szkole od bardzo dawna. Nie ukrywam, że jest dużo, dużo lepiej niż mogłem się spodziewać. Jest mi niezmiernie miło, choć zdaję sobie sprawę z tego, że teraz przede mną trudne zadanie, by nie zawieść tych oczekiwań.
- Pełnił pan już funkcje dyrektora, co z poprzednich doświadczeń chciałby pan przenieść na tutejszy grunt?
- Chciałbym poprzez kulturę osobistą, właściwy sposób bycia, poszukujące i twórcze zarządzanie, kierowanie poprzez współdziałanie, delegowanie uprawnień, przekonywanie i motywowanie, rozumienie innych ludzi i poznawanie ich poglądów stworzyć charakterystyczny klimat szkoły, sprzyjający osiąganiu wysokiej jakości kształcenia i wychowania. Otwarcie się szkoły na środowisko: inicjowanie i organizowanie różnego rodzaju imprez, współpracę z instytucjami i organizacjami lokalnymi sprawi, że szkoła będzie „twórcza i efektywna”, na stałe wkomponuje się w życie „małej ojczyzny”.
- Swoją koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły SP nr 3 nazwał pan „Dobra szkoła – efektywna szkoła”, proszę powiedzieć, co jest jej w niej najistotniejsze?
- „Dobra szkoła – efektywna szkoła” to twórcza szkoła dająca możliwość wszechstronnego rozwoju zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Ucząca praktycznych zasad demokracji i tolerancji, odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, pokazująca czym jest działanie dla wspólnego dobra. „Dobra szkoła – efektywna szkoła” to taka szkoła, której celem będzie praktyczne wdrożenie ośmiu kompetencji kluczowych określonych w „Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie” z dnia 18 grudnia 2006 roku. Inaczej można powiedzieć, że jest to system wzajemnego wspomagania się nauczycieli w sprostaniu wyzwaniom stawianym przez reformę oświaty i współczesny świat.
- „Trójka” w ciągu lat wypracowała sobie opinię dobrej placówki, jest ceniona w środowisku, ma wykwalifikowane i doświadczone grono pedagogiczne, uczniowie odnoszą sukcesy… jak można jeszcze lepiej ją zorganizować jako system łączący uczniów, nauczycieli, rodziców i dyrekcję.
- Współczesna szkoła musi służyć dzieciom, rodzicom i społeczeństwu. Te trzy składniki powinny się wzajemnie zintegrować. Rolą dyrektora jest skorelowanie wszelkich działań nauczycieli, uczniów i rodziców tak, aby zdobywanie wiedzy i umiejętności nie było oderwane od realiów życia, a edukacja kojarzyła się jako trwający całe życie proces rozwoju intelektualnego i emocjonalnego zarówno niezależnej jednostki, jak i demokratycznego społeczeństwa.
Warunkiem rozwoju szkoły jako organizacji, czyli tego systemu uczniowie – rodzice – nauczyciele – dyrekcja, jest odpowiedni zespół ludzi zdających sobie sprawę z tego, że bez ich osobowego rozwoju niemożliwy jest ich rozwój profesjonalny, a tym samym rozwój szkoły jako całości. W Szkole Podstawowej Nr 3 w Kłodzku są twórczy, kreatywni i ukierunkowani na sukces nauczyciele. Moją rolą jako dyrektora jest więc stworzenie sprzyjającego klimatu, który może być motorem napędowym do jej rozwoju w myśl motta, które towarzyszy mi od początku mojej kariery zawodowej: „Rozwój to ciągłe działanie, doskonalenie, tworzenie”.
- W koncepcji rozwoju szkoły pisze pan m.in. o integracji ze środowiskiem lokalnym i promowaniu w nim jej działalności, w jaki sposób szkoła będzie to realizować?
- W swojej koncepcji, którą również przedstawiłem radzie pedagogicznej, zakładam nawiązanie stałej współpracy z Biblioteką Miejską, Muzeum Ziemi Kłodzkiej czy Kłodzkim Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji i przygotowanie z tymi instytucjami oraz Radą Rodziców imprez środowiskowych (np. „Kłodzko dawniej i dziś oczami uczniów „Trójki”, Festynu Rodzinnego, Balu Charytatywnego, Festynu Wiosennego). Współorganizowanie czy udział w tych imprezach uczniów, rodziców i nauczycieli będzie świetną okazją do zintegrowania się ze środowiskiem lokalnym.
Dziękujemy za rozmowę.

Wydania: