Drogi w gminie Radków - dobrze i źle
Dobrze, bo otwierają się wrota do atrakcji turystycznych Gminy, źle, bo nawet mając otwarte wrota, dojazd jest katastrofalny.
Zacznijmy od dobrego: czyli przebudowy drogi wojewódzkiej nr 387 na odcinku wiaduktu kolejowego (zabytek z 1904 r.) w Ścinawce Średniej. Po prostu przejazd pod tym wiaduktem dla wyższych samochodów był niemożliwy (nowoczesnych autobusów czy TIR-ów), a i dla mniejszych samochodów ten odcinek był bardzo niebezpieczny. Po wielu staraniach władz gminy Radków udało się ten odcinek wprowadzić do planu remontów DSDiK Wrocław. Województwo przekazało pieniądze (1 mln 600 tys. zł) na zadanie, Gmina poniosła koszty w wys. 170 tys. zł na przygotowanie dokumentacji i inne prace przygotowawcze w tym grunty pod budowę. Została także inwestorem zastępczym. W ten sposób, pod okiem gospodarzy Gminy zadanie przebudowy dr. 387 zostało już w dużej mierze zrealizowane. Cel to obniżenie jezdni o ok. 1 m pod wiaduktem, zmiana profilu najazdu z obu stron wiaduktu, zabezpieczenie poboczy, a także przełożenie rzeki Pośny (podmywającej drogę) na odc. 210 m do starego koryta (Młynówki). Całość ma być gotowa do końca stycznia 2014 roku, ale jak mówi burmistrz Jan Bednarczyk z zadaniem upora się zapewne do końca tego roku o ile pogoda dopisze.
***
A teraz przejdźmy do tego, co „źle”
i wymaga natychmiastowych działań, tak ze strony Województwa jak i Powiatu, aby rzeczywiście i całkowicie otworzyć gminę radkowską na świat - tak gospodarczo jak i turystycznie. Cytuję poniżej pismo burmistrza Jana Bednarczyka do marszałka Woj. Dolnośląskiego Rafała Jurkowlańca, a także odpowiedź Marszałka.
„Szanowny Pan Rafał Jurkowlaniec marszałek Województwa Dolnośląskiego
Sprawa: techniczny stan dróg wojewódzkich oraz organizacja ruchu na terenie Gminy Radków.
Szanowny Panie Marszałku,
znany jest panu stan techniczny dróg wojewódzkich 387, 386, 385, 388 przebiegających w granicach Gminy Radków, bowiem problem jest przeze mnie opisywany od kilkunastu lat. Jest to stan nadal zły, mimo dokonanych napraw na wielu odcinkach, jednak żadnej z w/w dróg nie poddano remontowi w całości, a prowadzą one do znaczących dla Woj. Dolnośląskiego miejsc, np. Wambierzyc - Dolnośląskiej Jerozolimy, czy Krainy Gór Stołowych z Parkiem Narodowym Gór Stołowych włącznie.
Jest jednak nowy problem spowodowany ograniczeniom tonażowym dla ruchu samochodowego na drogach wojewódzkich 385 Ścinawka Górna - Sarny kier. Nowa Ruda do 12 ton, 388 Wambierzyce kier. Polanica Zdrój do 12 ton, czego nie kwestionujemy uznając jej turystyczny charakter porównywalny z drogą 387 na odc. Radków - Karłów - Kudowa Zdrój.
Utrudnieniem dodatkowym jest ograniczenie do 12 ton na drodze powiatowej Ścinawka Średnia - Nowa Ruda - Słupiec do drogi nr 381 oraz drogi Tłumaczów - Radków do 8 ton na całym odc. łączącym drogę nr 385 w Tłumaczowie z drogą nr 387 w Radkowie.
Szanowny Panie Marszałku, w przedstawionej sytuacji „DROGOWĄ OSIĄ ŻYCIA” gwarantującą rozwój dla Radkowskiej Gminy pozostają połączone drogi wojewódzkie pomiędzy przejściem granicznym w Tłumaczowie do Gorzuchowa o numeracji 385 do 387 w Ścinawce Górnej - Sarny, dalej do drogi nr 366 w Ścinawce Średniej do skrzyżowania w Gorzuchowie z drogą nr 381 Nowa Ruda - Kłodzko. Problemem do rozwiązania pozostaje bardzo zły stan nawierzchni na proponowanym przebiegu: koleiny, przewężenia uniemożliwiające bezpieczne mijanie się ciężarówkom i autokarom, tysiące muld i garbów, całkowity brak poboczy, zamulone rowy i rosnące w pasie drogowym drzewa.
Szanowny panie Marszałku, prosimy o pomoc w kwocie ok. 10-12 mln zł na lata 2014 - 2015. Wskazana kwota rozwiąże problem na wiele lat. Prosimy, rozumiejąc złożoność problemu, potrzeby innych regionów dolnośląskich, także priorytety. Jednakże nie sfinansujemy potrzeb rozwojowych, a nawet egzystencji Gminy geografią czy architekturą krajobrazu, niezbędna do tego jest gospodarka i tworzenie warunków jej rozwoju. W przebiegu proponowanej drogi funkcjonują m.in. takie firmy jak: ZETAKAMA S.A. ok. 350 pracowników, produkcja armatury, KRĘŻBUD Sp. - ok. 150 pracowników, budownictwo oraz ciężki transport, WIN - SAN Sp. - ok. 100 pracowników, inżynieria wodno-sanitarna, STRATEG Capital - ok. 70 pracowników, kopalnia melafiru Tłumaczów, Radkowski Kamieniołom Piaskowca - ok. 80 pracowników, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów RIPOK w Ścinawce Dolnej - ok. 40 pracowników, jedyny taki zakład w regionie kłodzkim oraz dziesiątki mniejszych przedsiębiorstw, zakładów usługowych, szkół.
Szanowny panie Marszałku, nasze sugestie mają także wymiar ponadlokalny, bowiem ich realizacja w krótkim czasie odciąży drogi na odc. Kłodzko - Kudowa Zdrój - Nachod, kierując ten ruch bezpośrednio do Wambierzyc, Karłowa w Góry Stołowe, a także do Skalnych Miast, Broumova czy Polic n/Metują w Republice Czeskiej./.../ Doceniam znaczenie i wagę obwodnicy Kłodzka i przejścia granicznego w Boboszowie, czy też obwodnicy Nowej Rudy, która nie rozwiąże jednak problemu transportu w subregionie Noworudzko-Radkowskim, a raczej uporządkuje tam ruch. Nasza sugestia aktywizuje przejście graniczne w Tłumaczowie, jedynie dobrze urządzone w naszym subregionie, a pozostające z powodów komunikacyjnych w cieniu przejść Kudowa - Słone i Boboszów.
Szanowny panie Marszałku liczymy na zrozumienie oraz wsparcie rozwoju naszej Radkowskiej Gminy
Z poważaniem
burmistrz Jan Bednarczyk”
I odpowiedź wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego p. Jerzego Łużniaka
„Wrocław 07.11.2023 r.
Szanowny Pan Jan Bednarczyk Burmistrz Gminy Radków
Dotyczy: stanu technicznego dróg wojewódzkich oraz organizacji ruchu na terenie Gminy Radków.
Szanowny panie. W odpowiedzi na pismo /.../ i ustaleń ze spotkania w Urzędzie Marszałkowskim /.../ uprzejmie informuję, że środki finansowe przeznaczone na remont dróg wojewódzkich są niewystarczające w stosunku do ogromnych potrzeb. Dlatego czynimy starania dla pozyskania zewnętrznych środków finansowych w ramach Europejskiej Współpracy Transgranicznej dla, m.in. wnioskowanego zadania tj. połączenia drogowego Tłumaczów - Gorzuchów obejmującego odcinki dróg wojewódzkich o numerach 385, 387 i 386. W przypadku niepowodzeń tych działań rozpoczniemy sukcesywnie ich remont w ramach własnych środków finansowych.
Doceniamy znaczenie łącznika Tłumaczów - Gorzuchów dla lokalnego transportu i dołożymy wszelkich możliwych starań dla poprawy jego stanu technicznego.
Z poważaniem
Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego Jerzy Łużniak”