Czym jest GeoGebra?
To darmowy program służący do interaktywnego nauczania przedmiotów ścisłych, zwłaszcza matematyki. Jest bardzo łatwym w obsłudze narzędziem pracy zarówno dla nauczyciela jak i ucznia. Pomaga w zrozumieniu wielu zjawisk matematycznych, które można pokazać w sposób dynamiczny. Poruszające się po tablicy obiekty matematyczne, obracające się figury, bryły, zmieniające się wykresy funkcji dają uczniom większe szanse na przyswojenie sobie wielu pojęć, które podane w formie wykładu, nie przemawiają do ich wyobraźni. Chcąc spopularyzować używanie nowoczesnych narzędzi, zaprosiłem nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych powiatu kłodzkiego i ząbkowickiego na II Lokalną Konferencję oraz warsztaty GeoGebry.
Konferencja odbyła się w dniu 8.02. 2014 roku w w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. B. Chrobrego w Kłodzku. Spotkanie przygotowali i poprowadzili certyfikowani eksperci i trenerzy GeoGebry: Daria Szalińska – dyplomowany nauczyciel matematyki i technologii informacyjnej w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Fryderyka Chopina w Ostrowie Wielkopolskim oraz Mirosław Gil - dyplomowany nauczyciel matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. B. Chrobrego w Kłodzku.
Kłodzkie spotkanie uroczyście otworzyła pani Bożena Czak, dyrektor I LO, która powitała przybyłych nauczycieli i uczniów, w kilku zdaniach omówiła, czym zajmuje się GeoGebra i jak ważna jest w nauczaniu matematyki.
W dalszej kolejności głos zabrała p. Daria Szalińska, która w swoim wystąpieniu przedstawiła szczegółowe informacje dotyczące historii GeoGebry w Polsce, omówiła interfejs programu i skierowała zaproszenie do uczestnictwa nauczycieli w prowadzonych przez ROSE kursach e-learningowych. Kolejnym punktem konferencji była lekcja matematyki z tablicą multimedialną oraz GeoGebrą, którą poprowadził Mirosław Gil. Na przykładzie zadań z planimetrii, stereometrii i trygonometrii pokazał, jak można animować zjawiska matematyczne i jak pracować, aby uczeń miał większą szansę na zrozumienie matematyki. Po zakończeniu lekcji odbyły się warsztaty w pracowni komputerowej, w trakcie których uczestnicy rozwiązywali przygotowane zadania. Aby ułatwić wykonanie apletów GG, jeden z prowadzących pokazywał, jak wykonywać kolejne kroki, a drugi pomagał w pokonywaniu trudności. Każdy z uczestników otrzymał przygotowane instrukcje, według których wykonywał zadania. Konferencja przebiegła w bardzo przyjaznej atmosferze. Wszyscy biorący udział zgodnie stwierdzili, że tego typu warsztaty są bardzo przydatne w pracy i zaproponowali zorganizowanie kolejnego spotkania, ponieważ praca nauczyciela wymaga ciągłego dokształcania się i dbania o rozwój własnego warsztatu pracy. Udział w konferencji i w warsztatach był bezpłatny.