Widziane z Senatu: Większe prawa konsumenta

Autor: 
Senator Stanisław Jurcewicz

Unijna dyrektywa z 2011 r. w sprawie praw konsumentów wymaga, by 13 czerwca 2014 r. nowe przepisy weszły w życie. Dlatego Senat w dniu 22 maja 2014 roku wprowadził 4 poprawki do ustawy o prawach konsumenta. Nowe przepisy inaczej regulują zasady dotyczące sprzedaży tradycyjnej, jak i sprzedaży przez internet, czy przez akwizytorów.
Najważniejszą i największą zmianą w sprzedaży jest przywrócenie prawa do zwrotu towaru i żądania zwrotu pieniędzy, gdy towar jest wadliwy. Wcześniej konsument w zasadzie nie miał takiej możliwości – mógł tylko żądać naprawy lub wymiany towaru na nowy. Konsument będzie mógł również zwrócić towar bez podania przyczyny gdy kupi go przez internet albo np. od akwizytora. Tak jest już obecnie, z tym, że nowe przepisy wydłużają prawo do zwrotu towaru – z 10 dni do 14 dni.
Ponadto jeżeli internetowy sprzedawca nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, to kupujący zyska jeszcze więcej czasu na odstąpienie od umowy, bo aż rok plus jeszcze 14 dni.
W tym czasie sprzedawca będzie mógł naprawić swój błąd i poinformować o prawie do zwrotu towaru, dzięki czemu prawo klienta do odstąpienia od umowy wydłuży się z powrotem do 14 dni.
Nowa ustawa wprowadza zapis, że koszty zwrotu towaru będzie ponosić konsument – dotychczas sprzedawcy spierali się o to z klientami. Natomiast sprzedawcy nie będą mogli obciążać konsumentów dodatkowymi opłatami za zapłatę kartą kredytową.
Zmaleją płatności za korzystanie z infolinii - opłaty nie będą mogły być wyższe niż za połączenie w taryfie podstawowej.

Wydania: