Kondycja - zdrowie - figura - tym razem: taniec dla każdego
Na przestrzeni ostatnich kilku lat wzrosła popularność tańca jako formy aktywności ruchowej. Ma to swoje plusy – społeczeństwo aktywne fizycznie to społeczeństwo zdrowsze – ale również pewne minusy. Masowość sztuki sprzyja niestety swego rodzaju jej trywializacji.
Jeszcze jakieś 10, 15 i więcej lat temu na różnego rodzaju szkolnych festiwalach i przeglądach artystycznych (obejmujących szerokie spektrum działań z dziedziny kultury) zespoły taneczne stanowiły rzadkość. Dominował śpiew, muzykowanie oraz formy teatralne. Taniec ewentualnie pojawiał się jako tło, ilustracja dla śpiewu. W ciągu ostatnich paru lat sytuacja uległa zdecydowanej zmianie. Taniec stał się wszechobecny. Cieszy widok zapełniających scenę aktywnych ruchowo dzieci, ale już martwi charakterystyczna tendencja do wybierania muzyki niskich lotów. Zgadzam się oczywiście, że preferencje muzyczne to rzecz gustu. Jednak w sytuacji, gdy wybór jest tak szeroki warto zrezygnować z utworów, które nie wpłyną pozytywnie na kształtowanie smaku muzycznego u najmłodszych.
Nie tylko dzieci i młodzież mogą swobodnie korzystać z rozmaitych form zajęć tanecznych, ale i dorośli. Najczęściej korzystamy z zajęć, gdzie swobodnie rozumiany taniec stanowi formę rekreacji ruchowej. Tutaj muzyka oraz proste, rytmiczne ruchy są bodźcem do tego, aby w sposób aktywny fizycznie spędzić czas. W trakcie tego typu zajęć instruktor odgrywa niejako rolę wodzireja na dyskotece. Głównym celem jest zabawa i nie należy tutaj oczekiwać, że poznamy rzeczywiste kroki czy figury z konkretnych stylów tańca.
Inny rodzaj zajęć tanecznych to kursy tańca z zakresu konkretnego stylu – taniec towarzyski, salsa, bachata, taniec brzucha, hip hop, pole dance czy inne mniej lub bardziej popularne style. Celem tego typu zajęć jest nauka danej techniki tanecznej od podstaw – kroki, figury, połączenia, charakterystyczne cechy. Poznajemy właściwą terminologię, a nierzadko historię kultury, z której dany taniec się wywodzi. Tego rodzaju kursy pozwalają na dość wąską specjalizację – niewystarczającą dla osób pragnących wyjść poza amatorski charakter uprawiania tańca. W takim przypadku niezbędnym jest sięgnięcie do podstaw w postaci tańca klasycznego, jazzu, pomyśleć o wzmocnieniu mięśni oraz ich uelastycznieniu. Taniec klasyczny, potocznie zwany baletem stanowi podstawę wykształcenia każdego tancerza. Pozwala utrzymać prawidłową postawę ciała, podnosi poziom koordynacji ruchowej. Pozwala uzyskać czyste linie ruchu kończyn. Wyrabia nawyk estetycznego układania dłoni oraz stóp – w tzw. point. Piękne arabeski, piruety, podskoki, szpagaty, wysokie unoszenie nóg, które zachwycają – a wykorzystywane są w pokazach artystycznych tancerzy różnych stylów (również hip hopu) – to wynik systematycznych ćwiczeń z zakresu tańca klasycznego. Z kolei taniec jazzowy pozwala uzyskać izolacje w obrębie tułowia. Ruchy klatką piersiową, biodrami, tzw. contraction i release to nic innego jak efekt ćwiczeń tańca jazzowego. To także obroty chaine, ślizgi, dynamiczne schodzenie do parteru i błyskawiczne powroty. Ciało tancerza charakteryzuje się dużą siłą i elastycznością mięśni, a więc niezbędny jest systematyczny trening siłowy oraz rozciąganie, które pozwala stopniowo zwiększać zakres ruchu w stawach. Ponadto silne i elastyczne mięśnie łagodzą skutki ewentualnych kontuzji.
Mówiąc o wzroście popularności tańca nie sposób pominąć zjawisko, które przykładem krajów zachodnich również i w Polsce znajduje swoje miejsce. Amatorskie grupy taneczne skupiające dorosłych, a także osoby w wieku dojrzałym z powodzeniem prezentują swój dorobek artystyczny na scenach. Jest to nowy rodzaj hobbystycznej aktywności artystycznej. Pozwala wyjść poza obręb sali do ćwiczeń, nadaje szczególny sens wspólnej pracy podczas treningów, integruje grupę. Przygotowywanie repertuaru do występu w sposób szczególny motywuje do wytrwałej pracy.
Różnorodności potrzeb związanych z aktywnością taneczną odpowiada szeroka gama ofert na różnych poziomach. Istotne jest, aby właściwie dopasować ofertę do własnych aktualnych preferencji.