Skuteczna dydaktyka - GRUNWALD 2014

Autor: 
Janusz Laska
foto-0648.jpg

Wszyscy wiemy co w szkole jest najgorsze – NUDA! Gdy zajęcia są nudne – przynoszą więcej szkody (uczniom, nauczycielom, przedmiotowi), niż brak zajęć. Dlatego warto podglądać ciekawe przedsięwzięcia pedagogiczne. Ciekawe – czyli takie, podczas których młodzi ludzie z roziskrzonymi oczami poznają nowe przestrzenie wiedzy oraz rozwijają i doskonalą swoje umiejętności.
Na podwórku Zespołu Szkół Społecznych w Kłodzku od czterech lat wisiał wypłowiały baner upamiętniający 600-lecie bitwy pod Grunwaldem. Właściwie szpecił już otoczenie, a i dowiedzieć się z niego nie było można zbyt wiele. Powstał pomysł, by zagospodarować tę wielką przestrzeń i namalować na tym banerze nową, współczesną wersję Bitwy pod Grunwaldem w stylu abstrakcyjnym. Pomysł został ogłoszony wśród uczniów – do popołudniowych czerwcowych zajęć plastyczno-historycznych zgłosiły się 22 osoby. Najmłodsza miała 8 lat, najstarsza 19.
Przez cztery kolejne popołudnia powstawała abstrakcyjna praca o wymiarach 7,4 x 3,4 metra, żartowaliśmy więc, że malujemy „wielkie dzieło”. Każdy z malujących był autorem swojej części obrazu, pracowaliśmy wspólnie, ale i indywidualnie. Chcieliśmy, by – mimo stylu abstrakcyjnego – oglądający obraz mogli rozpoznawać postaci, broń, chorągwie, uzbrojenie, pojedynki.... Przez cały czas trwała więc dyskusja nad merytoryczną stroną bitwy oraz jej bohaterów. Wszyscy sporo się dowiedzieli o jej przebiegu oraz o historii malowania obrazu przez Jana Matejkę. Malowaliśmy w podgrupach na świeżym powietrzu, co chwilę więc zatrzymywała się przy nas jakaś przechodząca osoba i rozpoczynała dyskusję o tym co robimy, a nierzadko także i o samej bitwie.
Efekty projektu przeszły najśmielsze oczekiwania – byliśmy więc bardzo zadowoleni ze swojej pracy. Na zdjęciach obok można ją zobaczyć. Oczywiście nasza praca i gotowy już obraz został wielokrotnie sfotografowany. Ktoś „rzucił” pomysł, by wysłać zdjęcie do Muzeum Narodowego w Warszawie, czyli tam, gdzie można obejrzeć oryginalny obraz Matejki. Tak też zrobiliśmy. Po dwóch dniach otrzymaliśmy podziękowania i gratulacje od Dyrektor Muzeum, a po kolejnych dwóch zaproszono nas na stronę Facebooku, którą Muzeum Narodowe w Warszawie utworzyło specjalnie dla obrazu GRUNWALD 2014 ze Szkoły Społecznej w Kłodzku! Rewelacja!
Już po fakcie dowiedziałem się, że większość uczniów przed przystąpieniem do malowania obrazu poszukiwało o nim informacji w Internecie i w tradycyjnych książkach, a połowa obejrzało film Forda „Krzyżacy”, by lepiej przygotować się do pracy i poznać tło wielkiej bitwy.
Mam nadzieję, że nikogo nie muszę przekonywać, że tego typu zajęcia są ciekawsze i na dłużej zapadną w pamięci młodych ludzi, niż tradycyjne lekcje historii, plastyki, języka polskiego. A efektowny obraz ciągle można obejrzeć na podwórku Szkoły Społecznej przy ul. Daszyńskiego 12 w Kłodzku. Zapraszamy!
Właśnie zaczynamy nowy rok szkolny, a tyle w nim będzie wspaniałych okazji do realizowania równie atrakcyjnych zajęć. 100-lecie wymarszu Pierwszej Kadrowej z krakowskich Oleandrów, 100-lecie wybuchu I wojny światowej, 70-lecie wybuchu Powstania Warszawskiego, 650-lecie utworzenia Akademii Krakowskiej, 650-lecie śmierci Arnošta z Pardubic, 70-lecie zakończenia II wojny światowej, 70-lecie polskości na Ziemi Kłodzkiej i wiele, wiele innych... Warto się pokusić o ciekawy projekt dydaktyczny.

Wydania: