Oś życia - o drogach w gminie Radków i ich kluczowym znaczeniu w rozwoju Gminy

Autor: 
z burmistrzem Janem Bednarczykiem rozmawia Mirosław Awiżeń
skrzyżowania.jpg

- ... no tak, bez dróg, bez ich przejezdności nie ma co mówić o rozwoju gospodarczym... bo przecież wszystko można wyprodukować, można mieć wspaniałe tereny turystyczne, ale co z tego, jak towaru nie można wywieźć, jak turyści nie mogą dostać się do najpiękniejszych naszych terenów. Bo proszę Cię - jak można wykorzystać w pełni walory Karłowa, kiedy zaniechano całkowcie remontu drogi Karłów - Szczytna - Duszniki przez Łężyce? Takie zaniechanie kosztuje odcięcie Karłowa od drogi krajowej Nr 8. Chyba nie ma potrzeby tego faktu komentować. Karłów ma niesamowity potencjał oparty na Górach Stołowych. Taki niewykorzystany potencjał to po prostu marnotrawstwo możliwości gospodarczych opartych na turystyce. Nie my podejmujemy decyzje dotyczące wszystkich dróg przebiegających przez gminę Radków, ale to my, mieszkańcy odczuwamy skutki takich, a nie innych decyzji.

- No właśnie – jaki jest stan dróg gminnych?
- Drogi gminne są w dobrym stanie. Wybudowaliśmy ponad 80 km dróg
z nawierzchnią asfaltową. I to z pełną infrastrukturą... mosty, przepusty, barierki, korytka deszczowe... Drogi na lata.... W tym roku w rejonie Suszyny odbudujemy 5,5 km, w następnych latach do 2017 w Raszkowie ok. 2 km, w obrębie Ratna (Dolnego i Górnego) ok. 4 km, a w Wambierzycach do odbudowy będą ulice w okolicy Kalwarii (nawierzchnia) i ul. Podlesie - tam dlatego, że wzdłuż tej drogi będą wytyczane działki pod zabudowę mieszkaniową. Jak widzisz, my, w Gminie, doceniamy priorytet dróg jako niezbędny element rozwoju Gminy. Jednakże nasze drogi są również podporządkowane Zarządowi Powiatowemu bądź Wojewódzkiemu, a z tymi dobrze nie jest.
Proszę, upominam się, „klamkuję”, zżeram sobie nerwy, a skutki mizerne.

- No to o drogach powiatowych...
- Istotne drogi powiatowe to Karłów - Ostra Góra w kierunku na Machov + Duszniki + Tłumaczów Radków - w tragicznym stanie. Niemożliwym jest korzystanie z przejścia granicznego na Ostrej Górze.
Co do dróg wojewódzkich: w tej chwili osią życia dla Gminy jest odcinek drogi: Gorzuchów - Tłumaczów (ze zmianą klasyfikacji przejścia granicznego w Tłumaczowie z osobowego na osobowo-towarowe z podniesieniem tonażu z 6. do co najmniej 12 ton). Dobrze by było do 15.
Jestem, tak jak wszyscy, bardzo zadowolony z inicjatywy przebudowy drogi krajowej Nr 8 na drogę szybkiego ruchu głównie w kierunku do Kłodzka. Uważam, że powinno nastąpić co najmniej równorzędne uwzględnienie przejścia granicznego tak w Boboszowie, jak i w Tłumaczowie (odpowiednie kierunkowskazy na skrzyżowaniu w Kłodzku). Chodzi o wyeksponowania drogi: Kłodzko - rozjazd w kierunku na przejście graniczne w Tłumaczowie poprzez Gorzuchów i Ścinawki (Dolna, Średnia i Górna). Odległość Kłodzka od tych trzech przejść granicznych z Czechami jest podobna ale zainteresowanie sąsiadów Czechów przejściem granicznym w Tłumaczowie jest o wiele większe niż przejściem w Boboszowie. Mówi o tym realna liczba mieszkańców, a także firm z nami współpracujących, od strony Broumova. Dla nas Tłumaczów to jedyna droga do kontaktów z całym Obwodem Broumowskim, Polickim ... to możliwości połączenia drogowego z S-3 i z Aglomeracją Wałbrzyską. A poprzez Teplice połączenia z Niemcami.

- Panie Burmistrzu, rzeczywiście nie widzę powodów, by preferować tylko jeden kierunek południowy, kiedy można - z dużym pożytkiem - wykorzystać wszystkie przejścia drogowe (Boboszów, Kudowa-Słone, Tłumaczów). Ale czy wówczas - w kierunku na Tłumaczów – należałoby zastanowić się nad nitką szybkiego ruchu? Nie za bardzo to widzę...
- Nie ma takiej potrzeby. Wystarczyłoby, by droga Gorzuchów - Ścinawki - Tłumaczów została utrzymana w dobrym standardzie drogi wojewódzkiej. W klasycznym standardzie. Nie potrzeba więcej. Ja się nie domagam supertrasy, ale tak nie może być, że „drogowo chowa się gminę Radków do kąta”.

- Dlaczego tak ważne są teraz te połączenia drogowe?
- Zawsze były ważne, ale teraz skończyły się proste rezerwy, teraz musimy „otworzyć się na zewnątrz” z naszą gospodarką, by się rozwijać.
Czy wiesz, że tylko w obrębie „Ścinawek” pracuje już ok. 800 osób, że Wambierzyce odwiedziło ok. 150 tys. przyjezdnych, a Karłów ok. 350 tys.? Bez drożnych szlaków komunikacyjnych rozwój nie jest możliwy.
Jak już powiedziałem: oś Gorzuchów - Ścinawki - Tłumaczów jest dla na osią życia!
**
Być może doczekamy się nowych dróg (modernizowanych), bowiem
w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgraniczneej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2014 - 2020 z Krajem Pardubickim, Libereckim, Ołomunieckim i Kralowohradeckim podpisano wnioski drogowe dot. czterech inwestycji, m.in. przebudowa drogi wojewódzkiej nr 385 Nowa Ruda - Tłumaczów (traktat Broumovsko - Wambierzycki), droga wojewódzka nr 386 Ścinawka Średnia - Gorzuchów, droga
nr 387 Ścinawka Górna - Radków, droga nr 388 Ratno Dolne - Wambierzyce, oraz ul. Świdnicka - Piłsudskiego w Nowej Rudzie. Razem ok. 35 km.
(inf. „inovace” wrzesień 2014)

Wydania: