Polscy studenci w Maastricht - Dominika z Polanicy Zdroju
Coraz więcej maturzystów z różnych stron świata, w tym z Polski, wybiera Uniwersytet w Maastricht. Obecnie uczy się tam 160 młodych Polaków. Do holenderskiego miasteczka przyciąga ich głównie innowacyjna metoda nauczania, programy stypendialne oraz rozwinięty system wymiany międzynarodowej. Do grona osób, które wybrały Uniwersytet Maastricht dołączyła również pochodząca z Polanicy Zdrój, Dominika Gąsiorek.
Z Ziemi Kłodzkiej do Holandii
Dominika pochodzi z województwa dolnośląskiego, ale jej droga do Maastricht zaczęła się w zupełnie innym miejscu Europy. Dominika jest już absolwentką szkoły w Brukseli, którą od lat uznawała za swój drugi dom. Po uzyskaniu europejskiej matury wyjechała na rok do Anglii, gdzie podnosiła swoje kwalifikacje, m.in. na kursie biznesu w lokalnym college’u. Początkowo to właśnie tam planowała rozpocząć studia. Ostatecznie jednak, zachęcona m.in. przez swoich belgijskich wykładowców, złożyła aplikację w Maastricht. Jak twierdzi Dominika - Nieważne jakiej byli narodowości, wszyscy zgodnie powtarzali „Maastricht University!”. W podjęciu decyzji o wyborze tej holenderskiej uczelni niezwykle pomocne były organizowane przez uniwersytet dni otwarte, podczas których przyszli studenci mają możliwość poznania pełnej oferty edukacyjnej, stosowanych metod nauczania oraz posłuchać opinii i porad obecnych studentów.
Uczelnia cieszy się również popularnością ze względu na innowacyjne i efektywne systemy nauczania. Uniwersytet w Maastricht jako pierwszy w Holandii wprowadził metodę „problem based learning” (PBL). System, który stał się wizytówką uczelni, polega na aktywnym nauczaniu w oparciu o samodzielną analizę faktów oraz poszukiwanie rozwiązań poprzez dyskusję w małych grupach. Placówka nieustannie rozszerza również ofertę programów prowadzonych w języku angielskim. Obecnie dotyczy to już większości kierunków I i II stopnia.
- Na początku trudno jest się przestawić na ten zupełnie innowacyjny system prowadzenia zajęć. Jednak z czasem każdy z nowo przybyłych do Maastricht studentów dostrzega jego zalety. Uczymy się dobrej organizacji pracy, czyli umiejętnego zarządzania przeznaczonym na nauki czasem i dyscypliny, niestety często zupełnie od podstaw. Z początku dla niektórych może to wydawać się trudne, ale z czasem dostrzegamy, że podjęty wysiłek zaprocentuje na całe nasze życie. System PBL daje bowiem ogromne możliwości rozwoju, nie tylko pod względem kariery i wiedzy, ale również osobistego – twierdzi Dominika i dodaje – Wysoki standard nauczania, międzynarodowy charakter uczelni, a także przystępne czesne to główne czynniki, które wyróżniają Uniwersytet w Maastricht na tle innych europejskich uczelni.
Rankingi potwierdzają wysoki poziom nauczania
Choć Uniwersytet w Maastricht jest jedną z najmłodszych uczelni na świecie, to jej poziom jest doceniany i potwierdzany w wielu światowych rankingach uczelni wyższych. „Times Higher Education under 50”, czyli lista 100 najlepszych uniwersytetów na świecie, których działalność nie przekracza 50 lat, w tym roku plasuje holenderską uczelnię na 6. miejscu. Z kolei w najnowszym rankingu „QS top 50 under 50” Uniwersytet zajął 8 pozycję. Dzięki wysokim standardom, nowoczesnym metodom nauczania oraz doradztwu zawodowemu, Uniwersytet w Maastricht wyróżnia również wysoki wskaźnik zatrudnienia wśród absolwentów. Do dyspozycji studentów na co dzień jest zespół specjalistów (coachów), których zadaniem jest udzielenie wsparcia w efektywnym wykorzystywaniu zdobywanej wiedzy.