Koncert Wielkopostny
Wielki Post to niezwykle ważny okres dla każdego chrześcijanina. Czas refleksji nad życiem, rekolekcji, pokuty, wyrzeczeń. To okazja powrotu do źródeł naszej wiary oraz uporządkowania życia. W 2021 roku Wielki Post przeżywaliśmy dodatkowo w atmosferze pandemii koronawirusa, dużej liczby zachorowań i zgonów na COVID-19, częstych pogrzebów członków rodziny, przyjaciół i osób znajomych, utrudnień w gromadzeniu się w kościołach, ograniczeń ilości i liczebności spotkań rodzinnych i towarzyskich, ograniczeń w podróżowaniu, rekreacji i wypoczynku poza domem. Pandemia sprawiła więc, że tegoroczny Wielki Post dla większości z nas po raz drugi był bardziej ascetyczny, niż w latach ubiegłych. W polskiej tradycji Wielki Posta to także związane z tym okresem nabożeństwa: Droga Krzyżowa oraz Gorzkie Żale. W niektórych polskich parafiach ten ważny liturgicznie okres podkreślono uroczystymi koncertami i Misteriami Męki Pańskiej.
W parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Kłodzku w sobotę 27 marca odbył się niezwykle podniosły Wielkopostny Spektakl Muzyczny noszący tytuł „Mocą Krzyża” w wykonaniu kilku grup: Chóru Concerto Glacensis, Chóru Piu Mosso z Wrocławia, Chóru Noster z Goraja, Żeńskiego Zespołu Wokalnego Katedry Muzyki AJD z Częstochowy, Grupy Magnis z Kłodzka pod batutą Katarzyny Mąki i Dominika Jarockiego, w reżyserii Adama Łoniewskiego. Na fortepianie akompaniowała Natalia Figiel-Foltan. Pandemiczne obostrzenia spowodowały konieczność ograniczenia udziału publiczności do minimum, ale lokalne media zorganizowały transmisję koncertu on-line, więc praktycznie każdy mieszkaniec Ziemi Kłodzkiej mógł obejrzeć misterium w internecie.
Podczas wieczoru usłyszeliśmy chóralne wykonanie następujących utworów: „Płaczcie Anieli”, „Miserere” Antonio Lottiego, „Krzyżu Święty”, „De Profundis”, „Tenebrae Factae sund” Michaela Haydna, „Adoramus Te Christe”, „Crucifixus” Antonio Lottiego, „Popule meus” Mariana Sawy, „To miłość” Jana Krutula, „Stabat Mater” Giovanni Battisty Pergolesiego.
Między pieśniami usłyszeliśmy poruszające fragmenty Księgi Hioba w recytacji Adama Łoniewskiego. Połączenie starotestamentalnych tekstów z pieśniami pasyjnymi stanowiło nie tylko znakomity zabieg dramaturgiczny, ale nade wszystko, poruszyło najgłębsze zakamarki duszy człowieka, zmuszając uczestników misterium do głębokiej autorefleksji oraz do nowego spojrzenia na Dzieło Odkupienia, które dokonało się na Krzyżu Świętym. Wypowiedziana tysiące lat temu skarga Hioba okazała się niezwykle aktualna i przystająca do rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku. Uzmysłowiliśmy sobie, że prastare teksty biblijne doskonale opisują także nasze życie, nasze problemy egzystencjalne i cywilizacyjne, nasze trudności w relacjach z Bogiem i innymi ludźmi, nasze zmaganie się z trudnościami dnia codziennego.
A następnego dnia Niedzielą Palmową rozpoczęliśmy Wielki Tydzień, podczas którego echa sobotniego koncertu pomagały nam przyjmować trudne prawdy o Bogu, sobie i świecie.