Przewodniczący RM w Kłodzku odrzucił wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej

wniosek o sesję nadzwyczajną.jpg
odp. przewodniczącego rm ws.jpg

Radni Kłodzko, 17.10.2012
Rady Miejskiej
w Kłodzku

Szanowni Państwo,
w dniu 12.10.2012 grupa radnych Rady Miejskiej w Kłodzku złożyła do Przewodniczącego Rady wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej w terminie określonym przepisami (kopia wniosku w załączeniu), dołączając do wniosku proponowany porządek obrad oraz projekty uchwał.
Jednym z proponowanych punktów porządku obrad była „Szczegółowa informacja Burmistrza Miasta Kłodzka dotycząca przebiegu negocjacji z oferentami w postępowaniu o koncesji na świadczenie usług zarządzania, utrzymania i eksploatacji w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko oraz informacja o stanowisku Gminy Miasta Kłodzka reprezentowanej przez Burmistrza Miasta Kłodzka prezentowanym podczas negocjacji”.
W dniu 15.10.2012 Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Piotr Brzostowicz poinformował pisemnie radnych wnioskujących, iż „nie mam podstawy prawnej do uwzględnienia wniosku. Sesje Rady Miejskiej zwoływane są na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy Miasta Kłodzka.” (kopia odpowiedzi w załączeniu).
Art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym stwierdza, iż „na wniosek […] co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku”. Wniosek został podpisany przez 6 z 21 radnych i spełniał wymogi określone w ustawie, tym samym powinien zostać rozpatrzony przez Przewodniczącego Rady Miejskiej, a sama sesja powinna zostać zwołana w terminie do 18 października 2012 roku.
W tym kontekście zaskakujące jest stanowisko Przewodniczącego o braku podstawy prawnej do uwzględnienia wniosku, tym bardziej, iż identyczny od strony formalnej wniosek radni Rady Miejskiej w Kłodzku złożyli w dniu 9 marca 2012 roku, a jego rezultatem było zwołanie przez Przewodniczącego Rady XIX sesji Rady Miejskiej w dniu 16 marca 2012. Sesja ta nie figurowała w planie pracy Rady Miejskiej i została zwołana w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Wspomnieć również należy, iż w dniu 4 października 2012 odbyła się zwołana przez Przewodniczącego XXVI sesja Rady Miejskiej, która również nie figurowała w planie pracy Rady Miejskiej w Kłodzku, w związku z czym można domniemywać, iż została zwołana w trybie art. 20 ust. 3 ustawy.
Stanowisko Przewodniczącego Rady jest tym bardziej zaskakujące, iż jeden z proponowanych punktów porządku obrad wnioskowanej sesji miał dotyczyć informacji Burmistrza Miasta Kłodzka na temat przebiegu postępowania w sprawie udzielenia koncesji na usługi wodociągowe. Biorąc pod uwagę fakt, że postępowanie to wzbudza ogromne emocje wśród lokalnej społeczności i jest jednocześnie jedną z przyczyn referendum, które odbędzie się 21 października, zwołanie sesji uwzględniającej taki punkt w porządku sesji umożliwiłoby przedstawienie przez Burmistrza kompleksowej informacji na ten temat i uzyskanie przez radnych, a także mieszkańców Kłodzka, całościowego obrazu na temat przebiegu postępowania koncesyjnego. Przedstawienie takiej informacji mogłoby rozwiać wątpliwości, natomiast decyzja Przewodniczącego Rady zamyka ten temat, pozostawiając wiele kwestii niewyjaśnionych.
Powody decyzji Przewodniczącego o niezwołaniu sesji pozostawiamy do oceny Państwa oraz Mieszkańców Kłodzka.

W imieniu radnych wnioskodawców
/-/ Tomasz Żabsk